Do niedzieli mieszkańcy mają okazję do testowania autobusu marki volvo, który kursuje na linii nr 1 - po terenie miasta i na linii nr 12 z Puław do Kazimierza Dolnego. Wcześniej autobus o napędzie hybrydowym oferowany przez niemiecki MAN także był testowany w Puławach.
Koszt jednego autobusu marki volvo z napędem hybrydowym to około 1 milion 200 tysięcy złotych. Hybryda to połączenie dwóch rodzajów zasilania w jednym pojeździe. Najczęściej jest to silnik spalinowy i elektryczny. Zaletą pojazdu jest niższe spalanie, dzięki wykorzystaniu dodatkowego napędu elektrycznego. Autobusy hybrydowe są o połowę droższe niż z silnikiem spalinowym.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Lubelskiego na lata 2014 -2020 jest mowa o gospodarce niskoemisynej. Obejmie ona także transport publiczny.
- Sądzimy, że środki na zakup autobusów można będzie pozyskać z RPO. Wspólnie z miastem jako organizatorem transportu publicznego będziemy się starali uzyskać wsparcie finansowe. Brakujące środki będą pochodziły z udziałów MZK. Obecnie MZK dysponuje 36 autobusami z tego 21 to jednostki zakupione w latach 2011-2012. 15 jednostek to autobusy stare nie spełniające wymogów w zakresie ochrony środowiska dotyczących emisji spalin- mówi Henryk Mizak prezes MZK w Puławach.
Wniosek o dofinansowanie zakupu autobusów MZK i miasto złożyłoby do końca roku.
Realne pojawienie się na ulicach Puław autobusów z ekologicznymi napędami to przełom 2016/2017. Flota komunikacji miejskiej w Puławach byłaby nie tylko ekologiczna ale także w 100% z niską podłogą. Czy taki zakup jest potrzebny zważywszy na to, że wielu mieszkańców miasta przy dojazdach do pracy korzysta z własnych samochodów?
- MZK prowadziła badania dotyczące napełnienia autobusów przy konstrukcji planu transportowego dla komunikacji. Puławska komunikacja ma bardzo rozbudowaną sieć ze względu na obsługę sąsiednich miejscowości. Biorąc pod uwagę, że jest priorytet dla transportu publicznego to myślę że inwestowanie w tabor ma znaczenie nie tylko w aglomeracjach ale także w mniejszych miastach. Tłoczno jest na ulicach i na parkingach. W nieskończoność nie będzie rozbudowy dróg i parkingów. Mamy nadzieję, ze mieszkańcy zwrócą się w kierunku transportu publicznego. Jeśli będzie ona na wysokim poziomie chodzi o ochronę środowiska hałas czy zapewnienie niskiej podłogi dla pasażerów - mówi prezes Mizak.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?